Koła zapasowe w nowych samochodach są coraz częściej elementem dodatkowym lub są zastępowane kołem dojazdowym. Wynika to m.in z tego, iż w znacznej części samochody używające opon letnich i zimowych posiadają tylko jeden tzw. zapas - zazwyczaj letni. A jeżdżenie na kołach o innym bieżniku na tej samej osi jest niezgodne z prawem - mówi specjalista z RentCar.pl - wypożyczalnia samochodów Gliwice.
Koło zapasowe dojazdowe to w większości samochodów obecnie produkowanych najczęstsze rozwiązanie. Duża liczba samochodów poruszająca się po naszych drogach jest wyposażona w instalację LPG w której zbiornik znajduje się w miejscu koła a co za tym idzie koło zapasowe zajmuje miejsce w bagażniku zatem decyzja o mniejszym znacznie bardziej kompaktowym kole dojazdowym jest oczywista.
Ale czy warto stosować łatkę zamiast koła dojazdowego? Łatka to stosunkowo nowe rozwiązanie, dzięki któremu zaoszczędzimy miejsce w bagażniku oraz dodatkowe 10 kg nie będzie nam „ciążyło”.
Tym wszystkim, którzy nie wiedzą czym jest łata w sprayu i jak ją stosować, postaramy się przybliżyć temat.
Łatka w sprayu to preparat do naprawy opon. Jest to płyn umieszczony w sprayu w metalowym zbiorniku o pojemności od 250 do nawet 500 ml (wielkość powinna być dostosowana do wielkości kół w samochodzie). Najważniejszą zaletą jest to, że można go stosować do wszelkiego rodzaju ogumienia oraz łatwość w zastosowaniu (bez konieczności zmiany koła).
Ograniczenia w stosowaniu tego rozwiązania.
Łatka jest rozwiązaniem uniwersalnym natomiast ograniczenie, które wynika z jej sposobu działania to brak możliwości użycia w przypadku gdy uszkodzeniu uległa boczna ścianka opony. Taką łatką jedynie łatamy przebicie czołowej części opony. Jednak na pocieszenie dodam, iż przebicie czoła stanowi 95% uszkodzeń opon wg. statystyk.
Kolejnym ograniczeniem to wielkość uszkodzenia. Łatka zadziała poprawnie dla uszkodzeń o wielkości od 5 do 6 mm.
Zastosowanie
Najważniejsze to przeczytać instrukcję oraz postępować zgodnie z nią. W większości preparatów sposób aplikacji łatki w sprayu wygląda następująco: Znajdujemy przyczynę uszkodzenia i podejmujemy decyzję czy możemy zstosować ten preparat. Ważne jest to ze jeśli przyczyną jest „ciało obce” czyli np. gwóźć albo inny przdmiot to NIE USUWAMY GO. Pełni ono również funkcję uszczelniania.
Ustawimy koło w takiej pozycji aby wentyl znajdował się na górze oraz mocno wstrząsamy pojemnikiem. Ważne aby trzymać pojemnik w pozycji wskazanej przez producenta w instrukcji w momencie aplikacji preparatu. Kolejny krok to przykręcenie do wentyla aplikatora oraz wstrzyknięcie całej zawartości preparatu.
Najważniejszy moment całego procesu to przejechanie ok. 10 km z prędkością nie większą aniżeli 50 km/h. W tym czasie preparat wprowadzony do koła powinienem ulec regularnemu rozprowadzeniu i uszczelnieniu naszej opony. W trakcie takiej jazdy „potrząsania wstrzykniętą zawartością” gaz we wnętrzu opony powinien znacząco zwiększyć ciśnienie a opona powinna powinna zostać „odpompowana”.
Kto i dlaczego powinien stosować łatkę w sprayu?
Preparat jest polecany przede wszystkim tym, którzy wykonują krótkie trasy miejskie. Należy pamiętać, że jest to doraźne rozwiązanie podobne do tego jakim jest koło dojazdowe, czyli niesie za sobą ograniczenia prędkości z jaką się poruszamy oraz powinno pomóc w dojechaniu możliwie szybko do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.
Klienci wypożyczalni samochodów RentCar.pl w swoich samochodach posiadają koło zapasowe oraz łatkę w sprayu. Dzięki czemu w zależności od sytuacji doradca techniczny zawsze może dostosować rozwiązanie do aktualnych potrzeb, czasu oraz umiejętności klienta.