Wiadomości z Pyskowic

Kolejne ofiary oszustwa internetowego

  • Dodano: 2021-07-21 09:45

Pomimo licznych ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. W poniedziałek do gliwickich śledczych zgłosiło się trzech pokrzywdzonych. Od początku miesiąca oszuści wzbogacili się o 20 tys. złotych.

Do kilku jednostek gliwickiej policji zgłosiło się troje pokrzywdzonych zgłaszających fakt oszustwa związanego z wyłudzeniem danych kart płatniczych, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Jeden z pokrzywdzonych w poniedziałek 19 lipca został w ten sposób pozbawiony oszczędności w wysokości 10 tys. złotych.

Oszuści tylko 19 lipca wyłudzili w ten sposób ponad 12 tys. złotych

Od początku lipca do gliwickich stróży prawa zgłosiło się ponad 10-cioro pokrzywdzonych. W każdym przypadku schemat działania sprawców był podobny:

  1. Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych, np. OLX
  2. Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikator WhatsApp.
  3. W trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący - przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę.
  4. Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:
    • bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
    • w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.
  5. Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
  6. Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
    • karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
    • lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
  7. Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.

Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Pamiętaj, że:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione - nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
  • jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
  • warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.

Zobacz także

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.