27 lipca, w czwartek, usunięto znaki ograniczające ruch w rejonie rynku. W wyniku rozpoczętej jesienią ubiegłego roku inwestycji powstała nowa nawierzchnia ulic, parkingów i chodników. Zakończenie prac przy przebudowie ciągu Kard. Stefana Wyszyńskiego – Rynek – Armii Krajowej – Mickiewicza to jednocześnie sfinalizowanie modernizacji centralnej osi komunikacyjnej Pyskowic. Co warte podkreślenia drogi jak nowe powstały z nieznacznym obciążeniem dla miejskiego budżetu.
Wielka zmiana „średnicówki” w dwóch etapach
Przebudowa korytarza wschód – zachód rozpoczęła się w styczniu 2022 r. od modernizacji ulicy Kard. Stefana Wyszyńskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyzwolenia do połączenia z ul. Bytomską (DK-94). Po ośmiu miesiącach gotowa była nowa nawierzchnia, chodnik, brakująca część kanalizacji deszczowej i system odwadniający. I przyszedł czas na dalszy etap. Metamorfozę przeszły ulice Kard. Stefana Wyszyńskiego na pozostałym odcinku, Rynek, Armii Krajowej i Mickiewicza (do skrzyżowania z obwodnicą). Przebudowane zostały parkingi ul. Rynek oraz częściowo chodniki, na odcinku objętym inwestycją, a przy przejściach dla pieszych pojawiły się tzw. płytki integracyjne.
Przebudowa [ciągu Wyszyńskiego – Rynek – Armii Krajowej - Mickiewicza] podyktowana była złym stanem technicznym ulic. Ale rewaloryzacja tego drogowego korytarza wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa i komfortu ruchu w obrębie centrum oraz podniesienie jego estetyki. Inwestycja wpisuje się w całościowy plan modernizacji układu komunikacyjnego Pyskowic i jego udrożnienie. W następnej kolejności obejmuje on m.in. przebudowę ulic Szopena i Kazimierza Wielkiego oraz Sikorskiego. W dalszej perspektywie rysuje się możliwość powstania „małej obwodnicy” od ul. Mickiewicza do ul. Piaskowej oraz odnowienia ul. Gliwickiej od DK do granic miasta, wraz z likwidacją niebezpiecznych rozwiązań (np. połączenia przy dyskoncie przy ul. Zaolszany) z przywróceniem możliwości zawracania w stronę rynku dla mieszkańców południowej części miasta i ścieżką rowerową do Czechowic.
Inwestycja ze środków zewnętrznych
Warto zaznaczyć, że zakończona inwestycja w dużej mierze została pokryta ze środków zewnętrznych. W sumie oba etapy kosztowały 12 173 745,38 zł. Pierwszy z nich, o wartości 6 616 798,00 zł, posiadał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych w kwocie 3 619 988,90 zł (55 proc. nakładów). Wydatki na właśnie zakończony to 5 556 947,38 zł, z 4 674 000,00 zł (84 proc. kosztów) stanowi dotacja z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.