Wiadomości z Pyskowic

Przebudowa „średnicówki” zakończona. Powstały drogi za ponad 12 mln zł

  • Dodano: 2023-08-02 08:45, aktualizacja: 2023-08-02 09:12

27 lipca, w czwartek, usunięto znaki ograniczające ruch w rejonie rynku. W wyniku rozpoczętej jesienią ubiegłego roku inwestycji powstała nowa nawierzchnia ulic, parkingów i chodników. Zakończenie prac przy przebudowie ciągu Kard. Stefana Wyszyńskiego – Rynek – Armii Krajowej – Mickiewicza to jednocześnie sfinalizowanie modernizacji centralnej osi komunikacyjnej Pyskowic. Co warte podkreślenia drogi jak nowe powstały z nieznacznym obciążeniem dla miejskiego budżetu.

Wielka zmiana „średnicówki” w dwóch etapach 

Przebudowa korytarza wschód – zachód rozpoczęła się w styczniu 2022 r. od modernizacji ulicy Kard. Stefana Wyszyńskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyzwolenia do połączenia z ul. Bytomską (DK-94). Po ośmiu miesiącach gotowa była nowa nawierzchnia, chodnik, brakująca część kanalizacji deszczowej i system odwadniający. I przyszedł czas na dalszy etap. Metamorfozę przeszły ulice Kard. Stefana Wyszyńskiego na pozostałym odcinku, Rynek, Armii Krajowej i Mickiewicza (do skrzyżowania z obwodnicą). Przebudowane zostały parkingi ul. Rynek oraz częściowo chodniki, na odcinku objętym inwestycją, a przy przejściach dla pieszych pojawiły się tzw. płytki integracyjne.

Przebudowa [ciągu Wyszyńskiego – Rynek – Armii Krajowej - Mickiewicza] podyktowana była złym stanem technicznym ulic. Ale rewaloryzacja tego drogowego korytarza wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa i komfortu ruchu w obrębie centrum oraz podniesienie jego estetyki. Inwestycja wpisuje się w całościowy plan modernizacji układu komunikacyjnego Pyskowic i jego udrożnienie. W następnej kolejności obejmuje on m.in. przebudowę ulic Szopena i Kazimierza Wielkiego oraz Sikorskiego. W dalszej perspektywie rysuje się możliwość powstania „małej obwodnicy” od ul. Mickiewicza do ul. Piaskowej oraz odnowienia ul. Gliwickiej od DK do granic miasta, wraz z likwidacją niebezpiecznych rozwiązań (np. połączenia przy dyskoncie przy ul. Zaolszany) z przywróceniem możliwości zawracania w stronę rynku dla mieszkańców południowej części miasta i ścieżką rowerową do Czechowic.

Inwestycja ze środków zewnętrznych 

Warto zaznaczyć, że zakończona inwestycja w dużej mierze została pokryta ze środków zewnętrznych. W sumie oba etapy kosztowały 12 173 745,38 zł. Pierwszy z nich, o wartości 6 616 798,00 zł, posiadał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych w kwocie 3 619 988,90 zł (55 proc. nakładów). Wydatki na właśnie zakończony to 5 556 947,38 zł, z 4 674 000,00 zł (84 proc. kosztów) stanowi dotacja z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.


Źródło: Urząd Miasta Pyskowice

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Pyskowice.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również