Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła 17 lutego przetarg na opracowanie dokumentacji odbudowy jednotorowego połączenia ze stacji Pyskowice do przystanku Pyskowice Miasto w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Inwestycja wyczekiwana przez mieszkańców
Blisko 5-kilometrowa linia kolejowa nr 198, która powstała w latach 60. ub. wieku, została zamknięta w 2000 r. Przystanek Pyskowice Miasto był przez lata jednym z końcowych w dawnej sieci kolejowych połączeń regionalnych w dzisiejszym woj. śląskim. Podobną rolę odgrywa w aktualnych planach - odbudowa linii będzie służyć przywróceniu połączenia na trasie: Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto.
Samorządowi Pyskowic zależy na odbudowie połączenia. Dzięki niemu trasa wybranych kursów obecnego głównego połączenia aglomeracyjnego Kolei Śląskich S1 (relacji Częstochowa - Katowice - Gliwice) mogłaby dalej, przez Gliwice Łabędy docierać do centrum tego miasta. Podczas podpisania umowy z PLK na realizację projektu Kolei Plus w listopadzie ub. roku burmistrz Adam Wójcik przekonywał, że przywrócenie tego połączenia jest dla Pyskowic jak skok cywilizacyjny.
"Zintegrowany system komunikacji, park and ride, szybkie i ekologiczne przemieszczanie się do centrum Metropolii, jest kluczowe dla rozwoju Pyskowic. Połączenie kolejowe daje nam możliwość zdywersyfikowania trudnej już dziś sytuacji na drogach wlotowych i wylotowych z miasta. Biorąc pod uwagę, że większość aktywnych zawodowo pyskowiczan pracuje w Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu czy Katowicach - tą inwestycją dajemy im możliwość tańszego i komfortowego przemieszczania się" - mówił A. Wójcik.
Odcinek jest piątym z siedmiu projektów z woj. śląskiego realizowanych w programie Kolej Plus, w którym ruszył przetarg na dokumentację. Dotyczą one bezpośrednio obszaru Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii i wiążą się z projektem Kolei Metropolitalnej - oparcia transportu publicznego o kolej. Liderem jest GZM, która zapewnia samorządowy udział finansowy w Kolei Plus. Do sześciu projektów Kolei Plus o szacunkowej wartości 1,65 mld zł wkład Metropolii to ok. 317 mln zł. Dzięki nim ma zostać odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu ok. 100 km torów, a także powstać 14 przystanków osobowych.
Jak wynika z platformy zamówień PLK, oferty na zaprojektowanie odbudowy połączenia można składać do 22 marca br.